kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
با ده‌ها موشک و پهپاد

حزب‌الله پایگاه‌های حساس اسرائیل را درهم کوبید تحلیلگر صهیونیست: نیروی هوایی ما عاجز مانده 

 
 
 
سرویس خارجی-
«نوعام امیر»، تحلیلگر نظامی شبکه ۱۴ اسرائیل، در واکنش به نفوذ انبوهی از پهپادهای انتحاری حزب‌الله به شمال اراضی اشغالی - که شنبه شب در عملیاتی «غیرعادی» در انتقام از کشته شده‌های صیدا روانه اراضی اشغالی شد - اذعان کرد که نیروی هوائی ارتش عاجز از شناسایی پهپادهای مهاجم حزب‌الله است. 
باز هم نیرومندترین شاخه حزب‌الله چیز دیگری را رو کرد و باز هم نشان داد که چیزهای دیگری برای غافلگیری رژیم آپارتاید اسرائیل دارد. حملات پهپادی که حزب‌الله لبنان شنبه شب به شمال اسرائیل انجام داد چندین پایگاه حساس را هدف قرار داد و اداره سانسور نظامی از صحبت درباره آن ممانعت می‌کند. سامانه‌های دفاع هوائی تنها در رهگیری یک پهپاد موفق شدند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در همین مورد گزارش داد: «حملات پهپادی حزب‌الله به شمال عادی نبود. واضح است که تحول بزرگی در توانمندی‌های نظامی حزب‌الله و آمادگی آن برای رویارویی ایجاد شده است.»
حزب‌الله لبنان شامگاه شنبه اعلام کرد حملات پهپادی را به تجمع سربازان صهیونیستی در اطراف پایگاه برکه ریشا و حملات پهپادی دیگری را به پایگاه «محفاه الون» (پایگاه تجمع نیروها و انبارهای اضطراری تیپ شمالی در جنوب غرب صفد) و محل استقرار افسران و سربازان آن در واکنش به تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه منازل غیرنظامی و پاسخ به حمله و ترور انجام شده توسط اسرائیل در شهر صیدا در جنوب لبنان، انجام داد. مقاومت حزب‌الله لبنان همچنین چندین پایگاه دیگر صهیونیست‌ها را با موشک هدف قرار داد.
پایگاه خبری عبری زبان والا شنبه در واکنش به حملات پهپادی حزب‌الله گزارش داد، حزب‌الله دامنه حملات خود را گسترش داده و منطقه کوه جرمق و شهرک‌های نزدیک به طبریا را هم مورد حمله قرار داده است. 
منابع عبری زبان افزودند: سامانه‌های پدافندی اسرائیل که در اوج آماده‌باش هستند در رهگیری حمله حزب‌الله علی‌رغم پرواز ۲۰ دقیقه‌ای پهپادهای حزب‌الله در عمق ۴۰ کیلومتری ناکام بودند. 
همزمان کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از به صدا درآمدن آژیر هشدار نفوذ پهپاد در مناطق گسترده‌ای از الجلیل و جولان به صورت ممتد از ۱۵ دقیقه خبر داد. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل همچنین در مورد ارزیابی‌های امنیتی گزارش داد: وارد «پنجره زمانی» عملیات حزب‌الله در واکنش به ترور فؤاد شکر شده‌ایم. همچنین، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از وقوع حریق در ۵ منطقه در شمال فلسطین اشغالی در نتیجه حملات ترکیبی حزب‌الله خبر داد. بر اساس این اعلام حزب‌الله، محل مورد نظر مستقیماً و به صورت دقیق مورد اصابت قرار گرفت و این حمله منجر به آتش‌سوزی و کشته و زخمی شدن نظامیان رژیم صهیونیستی شد.
بیانیه حزب‌الله
حزب‌‎الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی از حملات جدید خود علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. اداره اطلاع‌رسانی حزب‌الله لبنان اعلام کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان و در واکنش به تعرض و تروری که دشمن اسرائیلی در شهر صیدا انجام داد، رزمندگان مقاومت اسلامی پادگان محفاه الون (پایگاه بسیج نیروها و محل قرارگیری انبارهای اضطراری لشکر شمال واقع در جنوب غرب صفد) را هدف حمله پهپادی قرار دادند. در ادامه این بیانیه آمده است: در این حمله محل‌های موضع‌گیری نظامیان دشمن هدف قرار گرفته و به صورت مستقیم مورد اصابت قرار داده شدند. همچنین در پی این حمله پهپادی تلفات قطعی به نظامیان دشمن وارد شد. این نخستین بار از آغاز درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی است که حزب‌الله، پایگاه صهیونیستی «محفاه الون» در عمق ۱۷.۵ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهد. علاوه‌بر این حزب‌الله لبنان تأکید کرد یکی از سامانه‌های فنی ارتش رژیم صهیونیستی در «تله الکرنتینا» را با موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار داده است.
حملات دیگر مقاومت لبنان
این پایان ماجرا نبود. نابع رسانه‌ای ظهر روز یکشنبه از حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شمال اراضی اشغالی فلسطین خبر دادند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش دادند که چند موشک ضد زره از خاک لبنان به سمت شهرک «نطوعه» در منطقه «الجلیل غربی» پرتاب شد. این رسانه‌ها گزارش دادند که علی‌رغم این حمله، اما آژیرهای خطر در منطقه به صدا درنیامدند. در حالی‌که آژیرهای هشدار در «متات» در الجلیل غربی به صدا درآمدند. در همین راستا، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از اصابت موشک حزب‌الله به خانه‌ای در نطوعه خبر داد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از وقوع آتش‌سوزی در جنوب شهرک «کریات شمونه» در نتیجه اصابت موشک‌های حزب‌الله خبر دادند. برخی منابع نیز اعلام کردند که چند موشک به سمت پایگاه «الراهب» در الجلیل غربی پرتاب شده است.
حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت اسلامی مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را در حومه پادگان میتات با موشک هدف قرار داده و تلفات قطعی به آن وارد کردند. در بیانیه دیگری حزب‌الله اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت اسلامی تجهیزات جاسوسی دشمن صهیونیست را در پایگاه المالکیه با پهپاد انتحاری هدف قرار داده و آنرا ویران کردند.
اعتراف به ناتوانی نیروی هوایی
در واکنش به نفوذ یک اسکادران پهپادهای انتحاری حزب‌الله لبنان به آسمان اراضی اشغالی، یک تحلیلگر نظامی شبکه ۱۴ عبری نیروی هوائی ارتش اشغالگران را به باد انتقاد قرار داد. «نوعام امیر»، تحلیلگر نظامی کانال ۱۴ صهیونیستی، اذعان کرد که نیروی هوائی ارتش عاجز از شناسایی تعداد پهپادهای مهاجم است. به اذعان این تحلیلگر صهیونیستی، ارتش از پاسخ درباره تعداد پهپادهایی انتحاری حزب‌الله به اراضی اشغالی طفره می‌رود.
حزب‌الله مصمم به پاسخ است
روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه حزب‌الله مصمم است در روزهای آینده به ترور «فؤاد شکر» فرمانده خود در ضاحیه جنوبی بیروت پاسخ دهد و برنامه‌های خود را تغییر نخواهد داد. «ایتامار آیخنر»، خبرنگار امور دیپلماتیک یدیعوت آحارونوت، گفت: پیش‌بینی می‌شود حزب‌الله قبل از ایران حمله کند. «یوآو لیمور»، تحلیلگر امور نظامی روزنامه اسرائیل هیوم، نیز در این باره هشدار داد: «پاسخ حزب‌الله و ایران در حال رسیدن به لحظات تعیین‌کننده است و نظر غالب این است که این طی هفته جاری پاسخ داده شود. ره‌آورد این است که پاسخ هماهنگ خواهد بود، اما نه لزوما همزمان، به این معنی که حزب‌الله به هدف قرار دادن فرمانده نظامی خود پاسخ خواهد داد و ایران نیز به ترور اسماعیل هنیه در خاک خود پاسخ خواهد داد.»
پارازیت روی سیستم جی‌پی‌اس
اسرائیل که روزهای پُر وحشتی را سپری می‌کند مجبور است تن به کارهای زیادی بدهد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گسترش استفاده از سیستم‌های پارازیت در منطقه ‌ایلات واقع در مرزهای اردن و فلسطین اشغالی به دلیل نگرانی‌ها از شلیک موشک‌های نقطه‌زن و پرواز پهپادهایی از طرف ایران، حزب‌الله و دیگر گروه‌ها خبر دادند. سایت عبری والا در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرد، در پی افزایش احتمال شلیک موشک‌های نقطه‌زن و پرواز پهپادهایی از سوی حزب‌الله، ایران و دیگر گروه‌هایی که اسرائیل را تهدید می‌کنند و نیز افزایش پارازیت‌ها روی سیستم موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) در منطقه ‌ایلات در نزدیکی مرزهای اردن و فلسطین اشغالی، نرم‌افزارهای کاربردی «Waze،Google Maps» و «Moovit» در منطقه مرکزی دچار اختلال شدند، حتی در پایان سفر دو هفته قبل «بنیامین نتانیاهو» (نخست‌وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی) به آمریکا به دلیل اختلال در سیستم جی‌پی‌اس، وب‌سایت «Flightradar» که در لحظه داده‌های مربوط به پروازهای مسافربری را روی نقشه نشان می‌دهد، نشان داد که هواپیمای نتانیاهو در بیروت فرود آمده است!
نظامیان زخمی آمریکایی!
خبر دیگر نیز حمله پهپادی به یک پایگاه نظامیان تروریستی آمریکا در سوریه به زخمی شدن شماری از نظامیان آمریکایی منجر شد. شبکه خبری الجزیره قطر بامداد یکشنبه به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در پی عملیات پهپادی روز جمعه به پایگاه نظامیان آمریکایی در استان حسکه سوریه شماری از نیروهای ائتلاف نظامی آمریکا زخمی شدند. رویترز افزود که در حمله به پایگاه «خراب الجیر» محل استقرار نظامیان ائتلاف، شماری از نظامیان آمریکایی و نیروهای ائتلاف نیز دچار جراحت «خفیف» شدند. گفتنی است که منابع خبری روز جمعه از صدای چندین رشته انفجار در داخل پایگاه آمریکایی «خراب الجیر» در حومه شمالی حسکه سوریه خبر دادند. پیشتر، شبکه المیادین خبر داده بود که این انفجار در نتیجه حمله پهپادی به این پایگاه بوده است که در نتیجه این حمله آتش‌سوزی رخ داده و دود ناشی از آن به آسمان برخاست.